neděle 18. září 2011

Pevný Převod Díl 2.: Dráhové kolo, dokončení

Zadní náboj
Současné dráhové rámy mají rozteč zadní stavby 120mm, tj. o 10mm užší než silniční kolo. Pro snadné napnutí řetězu jsou použity dráhové patky. Řetězová linka na dráhovkách je standardně 42mm. Pro upevnění zadního kola do rámu není použit rychloupínák, ale pevná 10mm osa s matkami většinou na patnáctku klíč. Důvod je prostý - upínák neudrží kolo na místě a to "cestuje" v patkách směrem dopředu. Dráhová nába má místo ořechu pro kazetu dva závity. Jeden pravý rozměru 1.37"×24TPI pro pastorek a druhý menší levý pro pojistnou matici tzv. lockring. Vyskytují se vpodstatě dva rozměry závitů lockringu: ISO - 1.29"×24TPI a italský - 1.32"×24TPI. ISO je častější, italský používá např. Campagnolo, Miche, Phill Wood. Na zapletených kolech Mavic a starších Maillard nábojích je možné se setkat s pojistnou maticí francouzského závitu 33mm×10mm (není časté). Lockring zamezuje povolení pastorku při brždění. Při závodech na velodromu se kontramatka často vůbec nepoužívá. Zdržuje při výměně pastorků, prudce se nebrzdí, takže nehrozí povolení pastorku. Dávat pozor na dráhaře účastnící se pouličních fixed gear závodů bez kontramatky, opouštějících zatáčky po tečně :-)).

Kliky a pedály
Kliky jsou uzpůsobeny pouze pro montáž jednoho převodníku na pětipacku s roztečí 144mm. Vozí se řetěz o rozměru 1/2"×1/8", pila je tedy silnější než silniční a nemá náběhy. Kliky bývají kratší oproti silničním a to ze dvou důvodů. Prvním jsou klopené zatáčky na velodromu a nebezpečí škrknutí pedálem v menších rychlostech - zejména u sprinterů. Druhým důvodem je možnost utočit vyšší frekvenci šlapání - na stejný převod je možné s kratšími klikami vyvinout vyšší rychlost. Většinou je možné vidět délky 170 a 165mm. Na extrémně klopených velodromech jako je třeba Motol v Praze i 160mm.
Pedály se v současné době vozí nášlapné silniční. Pouze u sprinterů je možné vidět jejich doplnění ještě o řemínek, zabraňující nechtěnému vytrhnutí boty z pedálu v počátku nástupu. Klasické dráhové pedály s klipsnami nemají na vnější straně tzv. lodičku. Opět z důvodu zmenšení šířky pedálu a omezení možnosti škrknout o klopení. Sprinteři musí mít vždy něco odolnějšího - dvojité řemínky, tzv. double-straps .
sprintérské dvojité řemínkydráhové pedály bez "lodičky"


Převody
Jak již bylo zmíněno, na dráhovkách se používá silný jednorychlostní řetěz o rozměru 1/2"×1/8". Tomu odpovídají svou tloušťkou i pastorek s převodníkem. Pastorky se používají šroubovací z oceli i z hliníku s různými povrchovými úpravami. Trošku se vymyká značka Miche, která má svůj systém unašeče pastorku pro rychlejší a k náboji šetrnější výměnu pastorku.
Samotný převod je dán poměrem počtu zubů na převodníku k pastorku a průměrem hnaného kola. Dráhaři označují převody podle tzv. gear inches. Když dráhař řekne, že tam má devadesátku (nejtypičtější převod), druhý ostřílený dráhový závodník si hned vybaví převod 50/15.
Gear inches se počítají následovně:  

průměr kola v palcích × počet zubů na převodníku ÷ počet zubů na pastorku,

pro náš případ: 27×50÷15=90. Kompletní tabulku najdete tu. Další způsob vyjádření převodu je jeho délka v palcích/metrech. Ta se spočte takto:

počet zubů na převodníku ÷ počet zubů na pastorku × průměr kola v palcích × pi.

Opět pro náš případ: 50÷15×27×3,14=282,74"=7,18m. Tímto způsobem se měří například omezení juniorských převodů. Na zemi je lajna, kolo jede rovně a až se kliky dostanou do stejné pozice, jako byly na začátku, udělá se značka a její vzdálenost od počáteční čáry se změří. Je-li větší než limit, byl použit těžší převod a junior není připuštěn na start.
Dva výše zmíněné způsoby zohledňují i průměr zadního kola. Vzhledem k tomu, že dnes prakticky každý používá vzadu 28" ráfky, rozdíl v celkovém průměru kola tvoří pouze použitý plášť/galuska. Tento rozdíl je zanedbatelný a k odhadu převodu stačí pouhý převodový poměr. Ilustrujeme na otázce.
Je těžší převod 50/15 nebo 48/16? 50÷15=3,33 a 48÷16=3?
Odpověd: Čím je výsledný poměr větší, tím je převod těžší. Pro nás středoevropany zvyklé na metrický systém asi nejpřirozenější přepočet.
Toliko k nastínění zásadnějších rozdílů mezi dráhovým a silničním kolem. Příští díl se bude zabývat velodromy v ČR.

4 komentáře:

  1. K tomu se přidávám. Jdu si změřit řetězovou linku...

    OdpovědětVymazat
  2. Mam dotaz, zkusite nekdo poradit... retezova linka mi asi o 3mm uhyba stranou (u klik je asi o 3mm stranou smerem od ramu nez je pastorek u zadniho kola).. vice uz kliky zapustit nesly.. kdyz jsem namontoval retez (1/2"×1/8"), tak sice beha v pohode, ale asi bych mel strach s tim jezdit naplno.. bojim se, aby jednou nestalo, ze nezapadne do ozubeneho prevodniku a ja budu v pr.....
    Myslite, ze by tomu pohohl "sirsi" retez? A pripadne jaka velikost. Za pripadne rady dekuju.

    OdpovědětVymazat