pondělí 10. září 2012

FBB projelo nejstarší fungující velodrom na světě


Jedná se o velodrom Millenaris v Budapešti (jak jistě pozorným čtenářům došlo z posledního Pepkova příspěvku ;-) ).
Tento velodrom byl otevřený v roce 1896. Betonová nekrytá dráha je dlouhá 412m a uměle osvětlena. Minimální klopení je 11.6° a maximální je 36.6°. Při vstupu na nás dýchla atmosféra zašlé slávy (na mě silněji než v Brně) toho nejen cyklistického stánku. Ano, nejen. Odehrála se tu i nějaká fotbalová utkání. V tuto chvíli je uprostřed dokonce vybetonovaná plocha na hokejové kluziště včetně chlaďáků. Bohužel je zde taktéž patrné, že Millenaris pomalu dožívá. Pomineme-li ono zmiňované kluziště s cyklistikou nesouvisející, nic zásadního není nově postaveno či řádně opraveno, nátěry jsou oprýskané, flikují se akorát nejfatálnější závady. Škoda...
Povrch dráhy na první pohled vypadá rovně, nehrbolatě. Omyl! Drncalo to minimálně jako na našem brněnském ovále. Navíc je použit, dle mého laického názoru, málo mastnej beton (málo cimentu ;-) ) a vydroluje se. Ve sprintech při taktizování v malých rychlostech určitě není o smotky skrzevá ucáklý předek nouze. :-) Sám jsem do jedné větší praskliny nechtě vletěl a slušně mě to rozvlnilo aji s 50cm vlaštovkama. O;-) I přes zmiňované vady na kráse jsem z budapešťského velodromu nadšen. Přirovnal bych to ke starému vypráskanému ocelovému rámu, o kterém všichni ví, že má jízdní vlastnosti prachbídné, ale na rozdíl od karbon funglovky má svou historii a duši.
VIP zastřešená tribuna.

Vlevo je vidět jedno ze dvou chladicích zařízení ke kluzišti,
uprostřed tabule kdysi ukazující počet kol apod.

Detail dráhy.
Závěrem snad jen odkaz na fotky s lehkým nastíněním cesty na maďarský velodrom. A protože opakování je matka moudrosti, tak ještě raz videozáznam z projetí dráhy.

1 komentář: