neděle 26. srpna 2012

Easy singlespeed conversion how to

...aneb bombproof mtb.
Na přejezd hor to chce kolo, na kterém se nemá co pokazit a je lehké na nošení - čili jednorychlostní celopevňáček s mechanickýma brzdama. ;-)
Vzal jsem své normální mtb. První krok bylo odstrojení řazení, smyku a šaltru. Pak výměna klik s převodníkem 32z s rockringem, demontáž kazety a instalace pouze 17z pastorku. Je nutné vypodložkovat onen pastorek na ořechu pro správnou přímou řetězovou linku. K tomu poslouží podložky třeba ze staré rozebrané kazety. Nyní přichází na řadu zkrácení a napnutí řetězu (rám nemá horizontální patky). Takže opásáme řetězem převod 32/17 a přidáme dva články z důvodu použití šaltru jako napínáku. Řetěz jsem napl starým, pro řazení nefunkčním, campa veloce šaltrem. Silniční přehazovačka má kratší ramínko a silnější pružinu oproti mtb měničům - líp napíná. Ještě je třeba doladit přesně polohu šaltru pod pastorkem zašroubováním spodního dorazu a je možno vyrazit. ;-)
S hrůzou jsem zjistil, že nemám lepší foto z pravé strany. Teď už je kolo zas okvaltovany, tož možná někdy příště.
Kolo bylo překopáno na přejezd Velkofatranské magistrály.
Více fotek tady.

A resumé... Kolo všecko zvládlo naprosto bez ztráty kytičky ;-). Rockring přišel ke slovu při přejíždění i přenášení padlých stromů, řetěz nespadl ani jednou za celý výlet a převod 32/17 je rozumným kompromisem. Singlespeed kolo jsem nikdy nejezdil s pružinovým napínákem (šaltrem), vždy buď s horizont. patkama, pevnou napínací kladkou nebo magic gear. Designově je ten napínací šaltr nejhorší, ale funkčně pro mě po této zkušenosti jasně vede. Tím, že lehce propružuje, pochytá všecky rázy od šlapání, čímž šetří kompletní pohon. Taky jak se řetěz protahuje, není nutné ho nijak dopínat - nulové péče. Po tomto výletu jsem přehodnotil svůj, do jisté míry negativní, názor na singlespeed poskládaný na rámu s vertikálníma patkama a pružinovým napínákem.

Žádné komentáře:

Okomentovat