pátek 28. května 2010

JAVI-ho ESKA 1998







1 komentář:

  1. OD Javi-ho:

    Okolnosti problematického cestování vlakem do školy v Plzni mě donutily řešit situaci jak se dostat od vlaku 11 km když nejede žádný přípojný autobusový spoj tam ani zpět.
    Řešení se našlo celkem kuriosní. Zkrátka jsem si vyrobil skládací kolo doma "na koleně". Myšlenka se zrodila po shlédnutí průmyslově vyráběného originálu prodávaného za neskutečný peníze. Sehnal jsem si teda skládačku vyráběnou v podniku ESKA Cheb. Tu jsem rozřezal, různé části použil, jiné nahradil "šuplíkovými zásobami" a ostatní dokoupil. Kupříkladu hlavní rám je zhotoven z vodovodní trubky rozměru 5/4".


    Na první pohled zaujme nezvykle velký převodník. Aby taky ne, vždyť má 70 zubů. (Klasické mívají maximálně 56 zubů.) Tento rozměr je dán nepříznivě malým obvodem pneumatik. Proto abych se na tomto kole mohl rychle přesunovat z místa na místo zvolil jsem na základě výpočtu tento počet zubů. Krom tohoto převodníku má ještě jeden mnohem menší a pětikolečko. Teoreticky tedy 10 rychlostí, které obsáhnou spolehlivě celý rychlostní rozsah.Jelikož je nainstalován i cyklopočítač, mohl jsem provézt rychlostní zkoušku. Jízdou z kopce s udaným sklonem 12% jsem dosáhl rychlosti 68 km/h.

    Své znalosti elektroniky jsem zúročil v osvětlovacím systému jenž je napájen z bloku nabíjecích tužkových baterií zakomponovaných nenápadně rovnou do rámu. V případě, že dojde k vybití akumulátorů během jízdy, je možno použít ještě záložní dynamo. Hladina nabití akumulátorů je kontrolována elektronicky a stav indikován přímo v zorném poli cyklisty, takže nemůže dojít k nežádoucímu nadměrnému vybíjení článků NiCd, kterým to vadí.

    OdpovědětVymazat