sobota 24. listopadu 2012

Pevný převod Díl 5.:Japonský Keirin – N.J.S. specifikace


N.J.S. neboli Nihon Jitensha Shinkōkai je japonská cyklistická asociace, která zaštiťuje keirin „dostihy“ v zemi vycházejícího slunce. Jestli je UCI zkostnatělá, pak je N.J.S. ultrazkostnatělá. Což je svým způsobem dobře, protože i díky tomu je zachována výroba klasických kol v nejvyšší kvalitě.
Standardizace má jasný smysl – všichni mají stejné materiálové podmínky a nikdo není zvýhodněn nějakou technickou finesou (což je pro sázkaře důležité). Také zajišťuje jakous takous míru bezpečnosti.
Při závodech mohou být použity pouze rámy a komponenty s razítkem N.J.S. approved. Při standardizaci komponentů se vycházelo z řady Campagnolo Record. Na pohyblivých částech nesmí být použita zapouzdřená průmyslová ložiska, ale seřiditelné volné kuličky v miskách.

Rám a vidlice

Rám musí být z ocelových trubek pájených do spojek. Má hodně krátkou geometrii. Pro normální ježdění může být problém značný overlap (Chytání špičkou boty o přední kolo při ostřejším zatáčení). Vidlice má závitový palcový krk. Tomu odpovídá hlavové složení Dura Ace či Hatta Swan Super DeLuxe.

Kola

Kola jsou galusková s 36-ti dráty. Jediné certifikované ráfky jsou Araya GOLD 16B. Náboje se vozí prakticky výhradně Dura Ace. Dráty dělají pouze dva výrobci Hoshi a Asahi a to jen v jediné délce 305mm, což vychází přesně na 4-krát křížený výplet. Galusky s latexovou duší jdou z továrny Soyo a to modely Red II a Gold Star. Dokonce i na napínáky existuje N.J.S. certifikace a tu získala firma Mikashima, u nás známá spíše pod zkratkou MKS. Do keirin závodu v Japonsku není možné nastoupit bez pojistné matky pastorku. Z toho opět vyplívají certifikované lockringy firem Shimano a Sugino.

Pohon

Pastorky, převodníky a kliky mohou být pouze Dura Ace nebo Sugino. Starší Dura Ace kliky jsou na JIS 4-hran nebo novější duté na Octalink osu. Pozor, kliky Sugino 75 a Grand Mighty jsou na ISO 4-hran! Středové osy je možné použít opět známé značky Shimano Dura Ace, Sugino a vlajkovou loď Hatta R9400. Řetězy vyrábí IZUMI, HKK, DID.
Pedály a klipsny dnes vyrábí pouze MKS a certifikát mají typy RX1, Custom Nuevo a Royal Nuevo (u nás populární model Sylvan nemá N.J.S. razítko). Na řemínky byli certifikováni tři výrobci a lze je rozeznat podle barev. Kashimax jsou světle béžové, MKS černé a Fujitoshi je nejpestřejší. Vyrábí se ve čtyřech barevných variacích - bílá, černá, modrá a červená.

Sedla, sedlovky, řídítka, představce

Sedla vyrábí firma Kashimax a to dva modely - Five Gold 7P a Five Gold 8P. Tady se chvíli zastavíme. Sedlo 7P má standardní rozteč ližin 44mm. Sedlo 8P má zmiňovanou rozteč jen 30mm. Je to z důvodu možné menší celkové šířky sedla, díky čemuž nešoupou tolik jezdcova stehna o boky sedla a teoreticky bude ve spurtu jeho vynaložená energie efektivněji využita. Sedlovka NITTO Jaguar SP72 je jediná možná (vyrábí se se zámkem 44 i 30mm, viz výše), Dura Ace či SR Suntour a další již výrobu ukončili.
Řidítka a představce jsou též plně v režiji firmy NITTO. Oblouky B123 nebo mělčí B125. Představce Pearl a Jaguar.

Seznam N.J.S. rámařů (částečný, je jich přes 30)

3Rensho, Anchor, Bridgestone, Gan Well Pro, Cherubim, Kalavinka, Levant, Level, Makino, Nagasawa, Panasonic, Peloton, Presto, Samson, Stratos, Vivalo, Watanabe.

N.J.S. dráhové kolo v kostce

Ocelový rám pájený do mufen, galusková kola s 36-ti dráty, jen kuličková ložiska (žádné průmysly) a pečlivě vybrané komponenty.


P.S.: Nechávám to vše bez obrázků. Kdo chce vidět, jak ten, či onen komponent vypadá, nechť hodí jeho název do http://images.google.com/ .;-P

1 komentář: